קרנבל חושים בקצב הסמבה אשר הופך ריקוד לחגיגה, תנועה עם כדור אשר מחברת ילדים, מבוגרים וטף, היא שהופכת את ברזיל למולדת הכדורגל היפה. כדורגל שחשוב יותר משלום או מלחמה, כדורגל ששוטף יבשת שלמה, דרך הפאבלות ועד למסדרונות השלטון, גביע העולם חוזר לריו ולכבוד המונדיאל לקחנו את המשחק Fifa World Cup Brazil 2014 של EA Sport לסקירה.
מכדררים בקצב הסמבה
משחק הכדורגל החדש בסדרת משחקי פיפא אשר מציג לנו את גביע העולם בברזיל, לוקח אותנו אל טורניר הגמר של גביע העולם בכדורגל. כל 32 הנבחרות אשר עלו לבמה המרכזית מופיעות במלוא הדרן, לצד קהל האוהדים הצבעוני והמסור. בדומה למה שראינו במשחק המונדיאל הקודם לפני ארבע שנים, הפרזנטציה היא חלק משמעותי מחווית המשחק. לצד האותנטיות של האצטדיונים החדשים, מציג המשחק מודלים מדויקים למדי של רוב שחקני הכדורגל הבכירים המשתתפים במונדיאל. ניתן לראות בהחלט שצוות הפיתוח דאג לרדת לכל הפרטים הקטנים. התחושה אשר באה לידי ביטוי, בשילוב עם האנימציות השונות, היא שרואים משחק אמיתי וששחקני העל מתנהגים וזזים בדומה למציאות.
מנוע המשחק אשר לא יהיה זר לאלו מכם ששיחקו בגרסאות פיפא בשנים האחרונות מציג מספר שפצורים קלים, ואני בהחלט יכול לכתוב עליו שמדובר בגולת הכותרת של המשחק. תנועות השחקנים על המגרש (בשני צידי המגרש), לצד שילוב של מנגנון המגע (אשר משתפר משנה לשנה), יוצרים תחושה טובה ומהנה. פה ושם יש עדיין תנועות לא רצוניות וכניסות של הכדור לערבוביות שונות, אבל אף על פי כן אני מאוד נהניתי.
הדבר אשר משפיע מאוד על מנוע המשחק, הוא לא השפצורים במנגנון המסירות והכדרור, וגם לא התוספת של תרגילי קרנות (ניתן לתכנן כיצד יתנהגו השחקנים בזמן הרמת הכדור), אלא ההתנהגות של האינטליגנציה המלאכותית. האינטליגנציה המלאכותית היא פשוט מלאכת מחשבת בכל הקשור לאופן שבו היריב מתכנן את המערכים שלו ובו הוא יוצא להתקפות. לא אחת יתאים את עצמו היריב למערכי השחקן, בין אם מדובר בפריצות דרך האגפים, בין אם מדובר בבעיטות מחוץ לרחבה, ובין אם מדובר בהתקפות בכדורים ארוכים.
יותר מידי שריקות
למרות זאת, אני חושב שיש עדיין מקום לשיפור. הכוונה שלי היא שבמקרים רבים שחקנים חותכים קדימה בתזמון הלא נכון ובכך מגדילים את כמות השריקות לנבדלים. לעיתים עולה כמות הנבדלים על כמות העבירות אשר נשרקות במשחק. אני מבין את הרצון של צוות הפיתוח לדאוג לקצב כמה שיותר מהיר ובעיקר רציף, אבל אני חושב שרצוי לראות עוד עבירות, ובטח שרצוי לראות סוף סוף מנגנון אותנטי שידמה נגיעות יד (הקושי הטכנולוגי עובר בתרגום של כדור ירוי לכדור מכוון). עבורי הוספה כזאת תוסיף המון מתח ועניין ותהווה את רף האותנטיות האולטימטיבי.
נקודה נוספת שחשוב להדגיש אותה בעיניי, היא ההבדל הפסיכולוגי והרגשי בין חווית המשחק המקוונת לזאת מול המחשב. אף על פי שהחמאתי רבות לשחקן הממוחשב ולאופן עמידתו על המגרש, ההבדל הבולט והניכר לעין כאשר משחקים ברשת מול שחקנים אנושים הוא שהיריב הממוחשב הוא עדיין רובוט. במשחק הרשת, בטח כאשר מדובר בנבחרות ובטח כאשר מדובר במשחקי הדחה, המתח, הדופק ולחץ הדם עולים ככל שהמשחק מתקדם. אני חושב שמה שמיוחד בכל הקשור להתמודדות מול יריב אנושי, הוא סף השבירה. הכוונה היא שבניגוד למחשב שלא מרגיש כאב לאחר גול בדקות הסיום, השחקן האנושי מרגיש זאת וחושף את עצמו לעוד מתקפות, במה שיוצר משחק אטרקטיבי במיוחד.
נבחרת ישראל במונדיאל
מצב המשחק המרכזי מציג הדמיה מלאה של טורניר הגביע העולמי עצמו על כל שלבי המוקדמות, כולל כל הנבחרות אשר השתתפו בניסיון ההעפלה לברזיל 2014. בין אותן נבחרות אשר ניסו את מזלן ולא הצליחו ניתן למצוא גם את נבחרת ישראל שלנו, שבניגוד לגרסאות העונתיות של פיפא, מופיעה כאן במלוא הדרה. נבחרת ישראל מציגה הרכב רחב ומעודכן אשר כולל בין היתר את ערן זהבי, יוסי בניון, תומר חמד, עדן בן בסט לצידם של שרן ייני, אלירן עטר, עומר דמארי, אריאל הרוש ואפילו אייל משומר.
לצד מצב הגביע העולמי (אותו ניתן לשחק גם ברשת), מציג המשחק את מצב הדרך לריו דה ז’נרו. מצב זה הוא למעשה מצב הליגות המוכר ממשחקי הרשת השונים של סדרת פיפא מהשנים האחרונות, תחת ממשק חדש אשר מאתגר את השחקן להתחרות בכל אחת מהערים המארחות, כאשר המטרה הסופית היא הגעה לאצטדיון המרקנה המיתולוגי. בדומה לרעיון הליגות, גם כאן על השחקן לאסוף נקודות דרך הישגיו על המגרש, וגם כאן רמת הקושי ואיכות השחקנים עולה ככל שמתקדמים לעברה של ריו.
מצבי משחק נוספים אשר הופיעו גם במשחק המונדיאל הקודם משנת 2010, הם מצב המשחק לשחקן יחיד (מסע אחר חלומו של שחקן להגיע מתחתית הסגל אל תפקיד הקפטן בגביע העולם), ומצב שחזור הסיטואציות. אני באופן אישי טעמתי ממצבים אלה באופן חלקי מאחר ולא מצאתי בהם מחשבה יתרה. כבר שנים שאני מתקשה לשחק במצבי השחקן היחיד, בטח בכל הקשור למשחקי כדורגל (בכדורסל זה סביר יותר כי המגרש קטן יותר), בנוסף מאוד חסר לי הסיפור וסצנות המעבר. מבחינתי היה עדיף לקחת סיפור דמיוני על שחקן אלמוני ולקשר אותו לאחת הנבחרות וכך לאתגר את השחקן לשחק במשחק היחיד.
בכל הקשור למצב שחזור הסיטואציות, אני חושב שגם כאן מדובר בפספוס. הרעיון כשלעצמו הוא נחמד. הוא דורש מהשחקן להיכנס לסיטואציות מסוימות אשר התרחשו במהלך משחקי המוקדמות, תחת מגבלת זמן ומגוון רחב של אתגרים. אני באופן אישי חושב שדווקא במצב כזה חסר לי מאוד שחזור סיטואציות ממשחקי עבר, בהן לדוגמא גמר המונדיאל באיטליה 90 (להיכנס לנעליו של מראדונה לאחר הפנדל של גרמניה בדקות הסיום). החיסרון של נבחרות עבר הוא קריטי, נכון שלא מדובר בחסרון מוחלט, פה ושם מציג המשחק תלבושת קלאסיות, ומספר שחקני עבר, אבל כל עוד אין את מראדונה ופלה, זה לא זה.
לסיכום אני יכול לכתוב שנהניתי מגרסת המונדיאל של סדרת משחקי פיפא, מנוע המשחק מציג משחק מאתגר שלצד מצבי המשחק המקוונים יעביר שעות רבות של הנאה בטורנירים. למרות זאת חשוב להדגיש שבראייה היסטורית, בעיקר בהשוואה לכותר המונדיאל הקודם מלפני ארבע שנים, לא ראיתי את קפיצת המדרגה שלה ציפיתי. אני חושב שהמשחק הוא למעשה פרק הסיום במהפכה שהתחילה לפני מספר שנים, וכעת בעידן הקונסולות החדש הגיע הזמן לקפיצת המדרגה הבאה.
הכותב הוא אורן נתן, מפעיל קבוצת הפייסבוק “בחזרה למשחק”.
מה יהיה עם הפיפא האלה עוד משחק ועוד למכור לא נמאס להם
משחק טוב!! במיוחד הקטע עם הספריי ! עשו את זה מגניב לאללה!
אני מתלבט איזה פיפ”א הסימטריה.. אם פיפ”א 2005 או פיפ”א 2002 בעברית אבל אחלה כתבה!
*הכי טובה
תודה רבה עלה כתבה! המשחק נראה לי מאוד מושך ומעניין ובמיוחד כיף שלשחק באווירה של המונדיאל עם חברים ועם מדינות.
אם היה לי קונסולה הייתי קונה את זה חבל שאין לי.
תודה רבה אחלה כתבה