חברת סמסונג, מי שמספקת בשנים האחרונות מכשירים רבים לשוק הסלולר העולמי, מנהלת בתקופה האחרונה משבר עולמי לא פשוט. Galaxy Note 7 (גלקסי נוט 7), הפאבלט הטרי עליו הכריזה החברה לפני קצת יותר מחודש, החל להימכר בכמה מדינות, אך שיווקו פסק במפתיע בשל דיווחים חוזרים על סוללות שהתפוצצו וגרמו למכשיר לעלות באש. סמסונג הכריזה כי תאסוף את המכשירים התקולים ותתקן אותם. כתוצאה מכך מתעכבת השקתו במדינות רבות, ביניהן ישראל.
לא די בכך שדעת הקהל לגבי מכשירי סמסונג מושפעת ממשבר כזה באופן מיידי, המתחרה הישירה, חברת אפל (Apple), חשפה השבוע את זוג מכשירי ה-iPhone 7. עבור המתלבטים איזה מכשיר לרכוש – מספקים האייפונים החדשים תחרות קשה מול סמסונג.
לא היינו רוצים להיות קברניטי סמסונג בימים קשים אלה, אך בהסתכלות לאחור נראה שתקלות היו מנת חלקן של יצרניות רבות בתקופות שונות. סמסונג בעצמה היתה במרכזה של פרשה דומה בשנת 2013, אז קרו מספר מקרים בהם סוללות מכשיר הגלקסי S4 התפוצצו והחברה קראה ללקוחות לבוא ולהחליף את הסוללות התקולות שברשותם.
אבל לאורך השנים, היו עוד לא מעט מחדלים סלולריים שיצרו באזז לא קטן: את רובנו הן הרגיזו מאוד כשהן קרו, אך היום קשה להיזכר בהן ולא להגניב חיוך קל.
אוחזים באייפון באופן שגוי
הימים הם ימי אייפון 4 ושוק הסלולר עוד מתחלק בין סמארטפונים לבין טלפונים סלולריים “טיפשים”. אחת התקלות שכונתה Antennagate חילצה מבכירי אפל התבטאויות משעשעות, עת שטענו שאנו מחזיקים את המכשיר לא נכון. אמנם יש לכך הסבר מדעי הטמון בעובדה שאפל שילבה את האנטנה במסגרת המתכתית של המכשיר, אך החברה הייתה אמורה להתחשב בכך שבני אדם יחזיקו בו באופן שנוח להם.
“אחיזת כל מכשיר סלולרי יכולה לפגוע בביצועי האנטנה, במיוחד במקומות מסוימים בהתאם למיקום האנטנה במכשיר”, הסבירו אז אנשי אפל. “…אם חוויתם בעיה שכזו במכשירכם, הימנעו מלאחוז את המכשיר בפינה השמאלית התחתונה, אשר תכסה את הפס השחור התחתון, או שפשוט השתמשו באחד ממגוון הכיסויים הזמינים לרכישה”, אמרו בחברה תוך שהם מספקים פתרון.
אפל חילקה לרוכשים כיסויים מבודדים שניתן להלביש על המכשיר, כאלה שימנעו מהיד שלנו להשפיע על תפקוד האנטנה. מי שלא נשארו חייבות היו המתחרות: נוקיה, שבעבר היתה המלכה הבלתי מעורערת של תחום הסלולר, עקצה את אפל ופרסמה בבלוג שלה פוסט המתאר כיצד ניתן להחזיק את מכשירי הנוקיה מבלי להשפיע על הקליטה: “כמובן, שאתם יכולים להתעלם מכל דרכי האחיזה שפורטו למעלה, ופשוט לאחוז את הנוקיה שלכם בכל דרך שמתחשק לכם מבלי להיתקל בבעיות קליטה… מגניב, לא?”, חתמה החברה הפינית. אפל הגיבה, יצרניות נוספות הצטרפו לקלחת ותביעות ייצוגיות הוגשו בנושא. באייפון 4S הבעיה כבר לא חזרה על עצמה.
כשצורה חיצונית יוצרת תקלות
אמנם סדר הגודל של התקלות שליוו את מכשירי HTC ב-2012 לא מתקרב לזה של משבר הקליטה של האייפון 4, עדיין בחרנו להתעכב בכמה תקלות שליוו את דגמי השנה ההיא. מכשיר ה-One X אמנם זכה לעיצוב יוקרתי אך נראה שזו השפיעה על המסך ובלחיצה באזור הקרוב לשוליים ניתן לצפות ב”מפל צבעים”, תופעה המתרחשת בעיקר במסכי LCD דקים ולא אופיינית למסכים עבים של סמארטפונים.
https://youtu.be/ExXfmctuyUA
בחברה אמנם לא הכירו בבעיה, ואז הגיעה בעיה נוספת הקשורה לעיצוב חיצוני: ציפוי הצבע בקצותיהם של מכשירי One S החל להתקלף בקלות רבה מדי. זאת לאחר שבהכרזת המכשיר התפארה HTC שלו ציפוי מיוחד וחזק המאפשר לשאת אותו ללא מגן.
מותק, האייפון התעקם
ועם כל הכבוד ל-HTC, דוגמה אמיתית לשינויים בצורה החיצונית היה אפשר למצוא בפרשה שכונתה Bendgate. מספר מצומצם של בעלי אייפון 5 טענו ב-2012 שלאחר הפעלת לחץ סביר על המכשיר הוא מתעקם. תלונה דומה חזרה על עצמה ב-2014, אז אפל השיקה את האייפון 6 פלוס, מכשיר גדול יותר שגופו עשוי אלומיניום.
אחד הגולשים סיפר שלאחר ישיבה ממושכת של כמה שעות כשהאייפון 6 פלוס מונח בכיס המכנס הקדמי – הוא גילה כי המכשיר התעקם מעט. הדיווחים זרמו ממקורות רבים וברחבי העולם צץ לו טרנד כיפוף אייפונים בחנויות אפל.
אך נראה שהבאזז ברשת היה גדול יותר מכמות המקרים שקרו בפועל. על פי אפל רק תשעה לקוחות חוו את התופעה והחברה הזדרזה להראות לעולם כיצד היא בוחנת מכשירים לפני יציאתם לשוק. עם יציאתו של האייפון 6s פלוס לשווקים הוא מיד נבחן במבחן הכיפוף – אז, כשרק אחרי הפעלת לחץ רב התעקם המכשיר, ניכר היה שאפל הפיקה לקחים ממקרי הכיפוף של הדור הקודם, אז הוא היה נכנע ללחץ נמוך יותר.
כשהטאץ’ התחרפן
וואן פלוס, יצרנית הסמארטפונים מביג’ין, הציעה כמה מכשירים עם מפרט טכני מרשים ובמחיר תחרותי. אופן השיווק של המכשירים היה אקסקלוסיבי, באמצעות מערכת הזמנות, אך זמן לא רב לאחר ההשקה התלוננו רוכשי ה-OnePlus One על בעיות במסך המגע: היו שהתלוננו שלאחר לחיצה באזור אחד במסך המכשיר מגיב באזור אחר. במקרים אחרים המסך לא הגיב כלל.
החברה פתרה את הבעיה באמצעות עדכון תוכנה, אך אין זו הסוגיה הטכנית היחידה בה נתקלו רוכשי וואן פלוס: מהנדס של גוגל טען שהחברה לא התאימה את כבלי הטעינה של מכשיר OnePlus 2 לתקן USB Type-C באופן מושלם וכי הוא עלול לגרום לנזק כשהוא מחובר למכשירים אחרים. החברה הודתה שקיימת בעיה והמליצה להשתמש בכבל רק עם OnePlus 2 שאיתו הוא סופק.
סטיילוסגייט
ובחזרה לסמסונג: שבחים רבים הורעפו על המכשיר הקודם בסדרת הפאבלטים של החברה – Galaxy Note 5, רבים מהם התייחסו לעיצוב החדש של עט הסטיילוס שכה מאפיין את הסדרה, כמו גם יכולותיו המשופרות.
אך אליה וקוץ בה, שכן אם היו מכניסים את העט הפוך לתעלה הייעודית שעוצבה עבורו – הוא היה נתקע בה בשל מבנהו ולא היה ניתן לשלוף אותו ללא כלים מיוחדים. אם היו משתמשים בכאלה, היה נפגע החיישן המיוחד שנועד להרגיש את העט.
סמסונג הגיבה לפרשה בראיון שהעניקה ל-BBC ולא התייחסה לבעיה תכנונית של המכשיר: “אנחנו ממליצים לכל המשתמשים לעקוב אחר ההוראות בחוברת היצרן כדי לא לחוות תקלות בלתי צפויות כתוצאה מהכנסת ה-S-pen למכשיר בכיוון הלא נכון”.
על פי דיווחים שהגיעו מאוחר יותר, שחררה סמסונג תתי דגמים עדכניים יותר בהם מותקנת תושבת מיוחדת שנועדה למנוע את התופעה. עם זאת, השינוי הוא פנימי בלבד ולא ניתן להבחין בו במבט חיצוני.
ה-BootLoop של LG
נדמה היה ש-LG עלתה על הגל עם סדרת מכשירי הדגל שלה. הרבה חידושים הציעה סדרת מכשירי ה-G עם כפתורי שליטה בגב המכשיר, עיצוב חדשני ותכונות שלא מביישות את המתחרים. כל זאת עד שהחלו להצטבר דיווחים על תקלה חוזרת בדגם ה-G4 של החברה.
התלונות היו זהות: פתאום, ללא כל התראה מוקדמת, נכנס המכשיר ללופ אינסופי של הפעלה מחדש ולמשתמש אין מה לעשות בנידון.
עם הצטברות הדיווחים התייחסה LG לתקלה: “LG Electronics מודעת לבעיית אתחול הטלפון החכם LG G4 אשר זוהתה כבעיה במגע רופף בין רכיבים. לקוחות אשר חווים בעיה שכזו עם ה-LG G4 שברשותם, צריכים ליצור קשר עם המפעיל המקומי או מהיכן שנרכש המכשיר או לגשת למרכז שירות של LG לתיקון תחת האחריות המלאה”.
לצד הסיפורים על התקלות הגדולות, מצטרפות תקלות נוספות שליוו דגמים של מכשירים מדורות שונים. כמה פעמים ביצעו היצרניות קריאה להחלפה של מטענים תקולים שסופקו עם הערכות, לעיתים היו אלה רק בעיות תוכנה שטופלו בעזרת עדכון תוכנה מהיר שהופץ למכשירים התקולים ובמשך שנים מתנהלים ויכוחים אם החום שנפלט מהמכשיר עומד בגדר הסביר או שמדובר בתקלה.
לצד הסיפורים על התקלות הגדולות, מצטרפות תקלות נוספות שליוו דגמים של מכשירים מדורות שונים. כמה פעמים ביצעו היצרניות קריאה להחלפה של מטענים תקולים שסופקו עם הערכות, לעיתים היו אלה רק בעיות תוכנה שטופלו בעזרת עדכון תוכנה מהיר שהופץ למכשירים התקולים ובמשך שנים מתנהלים ויכוחים אם החום שנפלט מהמכשיר עומד בגדר הסביר או שמדובר בתקלה. קשה שלא להזכיר גם את תקלת המוות הפתאומי של Galaxy S3, אשר כונתה ברשת Sudden Death Syndrome וגם שם לא היה ריקול אלא תיקון באופן פרטני על ידי החברה.
על דבר אחד אין ויכוח: אנחנו אוהבים את הסמארטפונים שלנו חכמים, אבל לא יזיק שהם יהיו גם בריאים.
פורסם לראשונה באתר נקסטר מבית מאקו.
טעות בכתבה, בנדגייט קרה להמון משתמשים ואני ראיתי את זה בעצמי קורה לאייפון 6 של אח שלי (ששומר עליו מאוד)
שכחתם שגם בוואן פלוס וואן היה גם בעיית לופים:
https://www.youtube.com/shared?ci=KtOy_Os4hK0
החלק הזה מופיע פעמיים בכתבה :
“לצד הסיפורים על התקלות הגדולות, מצטרפות תקלות נוספות שליוו דגמים של מכשירים מדורות שונים. כמה פעמים ביצעו היצרניות קריאה להחלפה של מטענים תקולים שסופקו עם הערכות, לעיתים היו אלה רק בעיות תוכנה שטופלו בעזרת עדכון תוכנה מהיר שהופץ למכשירים התקולים ובמשך שנים מתנהלים ויכוחים אם החום שנפלט מהמכשיר עומד בגדר הסביר או שמדובר בתקלה.”
לא הגזמת בכלל, מכשיר מתפוצץ חברות תעופה אוסרות על כניסת המכשיר לטיסות ואתה משווה אתה זה לתקלות אחרות ?!? לא נסחפת במקצת…
לא נסחף בכלל, להפך המכשיר נוט 7 המתפוצץ הוא תקלה זניחה מאוד בגלל ההיקף הסופר מצומצם שלה.
מה יש לך לומר עכשיו על התקלה הזניחה ?!?
הפסיקו לחלוטין את היצור של המכשיר בשל כמה “מאות” מכשירים שהתפוצצו? עצרו טיסה בשל התפצצות של סוללה, מסעדה שלמה בקוריאה( מקום יצורו ופיתוחו של המכשיר)התרוקנה מסועדים בשל פיצוץ המכשיר…..ויש עוד עשרות דוגמאות.
בר השוואה ממש לתקלות אחרות.
שלא לדבר על ההפסד של סמסונג של מילארדים בשל כך.
הכתב ממש לא נסחף. דמגוגיה בגרוש.
חוכמה גדולה, להגיב לי אחרי חודש. לפני חודש התקלה בנוט 7 הייתה נראית מצומצמת ביותר, לא הייתה שום סיבה לחשוב שמדובר על תופעה חמורה ורחבת היקף, ואז כל מי שהציג את זה כבעיה קריטית הגזים. כמובן שעכשיו ידוע לכולם שזאת בעיה חמורה בהרבה ממרבית הדברים שנרשמו בכתבה, אבל אז? אפשר לחשוב, מתוך כמה מיליוני מכשירים 20 התפוצצו.
כמו שאמרתי איתך זה דו שיח של חרשים.
הייתי מסביר אבל עייפתי ממך
אתה עייפת ממני? חחחחח
שכחתם את הלוח אם של הG4…
לא שכחו.
ככה זה כשחוסכים על אנשי QA. לפי דעתי הבודקים הכי טובים למכשירים אלקטרוניים הם ילדים ונשים, הם יכולים ללמד את כל אנשי הפיתוח איך להשבית את המכשיר :)
בהצלחה לעשות QA לכל חלקי הליין שמגיעים כל אחד מחור אחר.
בכלל רוב התקלות האלה מופיעות לאחר זמן שימוש מסויים.
נחמה לגלקסיסתים