כיצד ניתן לסכם תקופה של עשר שנים? אימפריות קמו והתרסקו, ממשלות התחלפו, טייקונים נפלו, אך רק דבר אחד נותר בעינו: הרשת החברתית הגדולה בעולם- פייסבוק. לרגל עשר שנים למרחב הווירטואלי שאנחנו חיים בו, פייסבוק חוגגת ומזכירה לכולם כיצד התחילה, מה מייחד אותה ומה הופך אותה לכזו פופולרית (רמז: אתם), מוכנים?
כאן הכל התחיל
איש לא שיער לעצמו, שהרשת החברתית שהקימו שלושת הסטודנטים ממכללת האוורד בארה”ב בשנת 2004 תחולל מהפכה בדרך התקשורת שלנו. תחילה, שמה המקורי של פייסבוק היה TheFacebook, ויועדה לסטודנטים במכללת ארה”ב, על מנת שיכירו איש את רעהו. רק בשנת 2005 שונה שמה של הרשת לשמה המקורי, עם קנייתו של הדומיין Facebook.com. לקראת סוף שנת 2006, החלה הרשת החברתית לפתוח את שעריה ואיפשרה לגולשים אחרים מכל העולם להצטרף.
העמוד הראשון: פייסבוק בשנת 2006כשנה לאחר הקמתה, מנתה הרשת החברתית לא פחות ממיליון איש, תוך כדי הכפלת המספר מדי שנה בשנה. בשנת 2008, הודיעה הרשת החברתית על ציון דרך משמעותי בדרכה, כאשר חצתה את רף 100 מיליון המשתמשים.
לא הכל היה ורוד
הרשת החברתית הקטנה שמנתה כאמור שלושה מייסדים, ידעה לא מעט חילוקי דעות ותהפוכות: שלושת מייסדיה של החברה תבעו זה את זה בבית משפט, לאחר שהמייסד הראשי מארק צוקרברג דילל את חלקו של אחד מהם ללא ידיעתו. בסופו של יום, תביעה זו נפתרה ע”י עורכי דינם של השלושה מחוץ לכותלי בית המשפט. כחמש שנים לאחר הקמתה, בספטמבר 2009, פייסבוק שוב נתבעה: צמד האחים קמרון וטיילר וינקלווס טענו למעשה שמארק גנב מהם את הרעיון שהוביל בסופו של דבר להקמת הרשת החברתית. גם במקרה זה, מארק הסכים לשלם סכום נכבד של 65 מיליון דולר על מנת להסיר את כתב התביעה.
ההנפקה בבורסה
כשבע שנים לאחר הקמתה, נסחרה הרשת החברתית כמנייה עצמאית בבורסה לאחר שגייסה סכום של לא פחות מ-16 מיליארד דולר. כיום, מניית החברה מתומחרת בלמעלה מ-145 מיליארד דולר, כאשר שווי המניות של מייסד החברה מארק צוקרברג, מוערכות בלמעלה מ-29 מיליארד דולר. נציין, כי פייסבוק היא החברה הטכנולוגית הראשונה למעשה, שמניותה הונפקו לציבור.
גישה דרך מכשירים ניידים
אף על פי שכבר בשנת 2006 יכלו משתמשי הרשת החברתית לגלוש ממכשירים ניידים, רק בשנת 2008 שחררה פייסבוק את האפליקציה הראשונה לפלטפורמת ה-iOS, שגם היא עברה לא מעט תהפוכות. תחילה, האפליקציה נבנתה על בסיס שפת ה-HTML5, והמשיכה בדרכה חרף תלונותיהם של המשתמשים על איטיות מרובה. כשנתיים לאחר מכן, נטשה פייסבוק את ה-HTML5, והוקמה מחדש כאפליקציה מן המניין.
באמצע שנת 2012, ביצעה פייסוק מהלך דרמטי, כאשר רכשה את רשת התמונות החברתית המובילה אינסטגרם בסכום עתק של כמיליארד דולר. צעד זה, הכפיל את כמות משתמשיה של רשת התמונות החברתית, וכיום מונה אינסטגרם למעלה מ-110 מיליון משתמשים רשומים.
נתונים סטטיסטיים
- כיום, מונה הרשת החברתית למעלה מ-1.23 משתמשים פעילים. (3.9 מיליון מתוכם מישראל בלבד).
- 945 מיליון גולשים דרך המכשירים הניידים (3 מיליון מישראל)
- 2.7 ישראלים נכנסים מדי יום.
- 2.1 מיליון משתמשים גולשים מדי יום דרך המכשירים הנידיים.
- 6 מילארד לייקים מדי יום.
כך נראינו
לרגל 10 שנים להיווסדה, פייסבוק משיקה דף מיוחד ובו מזמינה את הגולשים לחוות באמצעות סרטון, את הרגעים המיוחדים שלהם מרגע הצטרפותם להיסטוריה. רוצים גם אתם לראות את הרגעים המיוחדים שלכם? לחצו כאן.
נדמה כי היום, יותר מתמיד, פייסבוק מנסה לחדור לכל אחד ואחת מאיתנו ע”י פרסומות ממומנות, והתאמת ההעדפות לכל אחד ואחת מאיתנו. אפשר גם לשנוא את פייסבוק ואפשר גם להתמכר- אך בלתי ניתן אפשר להתכחש לעובדה שפייסבוק שינתה את הרגלי התקשורת של כל אחד ואחת מאיתנו.
מזל טוב כבר אמרנו?
התמונה באדיבות Shtterstock
כבר שנה שאין לי פייסבוק.. אני מרחם על מי שיש לו. כמה שזה מבזבז זמן יקר זה לא יאומן. יושבים עם חברים. ותמיד יש את אלה שלא מבינים שהעולם נמצא מחוץ לסלולרי.. והפ כמו בת יענה עם הראש שקוע לראות עוד כמה פרחות עם תחתונים ולראות עוד לייקים בזמן שכולם שותים ונהנים… עצוב…
קודם שיורידו את כל ההרשאות מהאפליקציה שלהם, אח”כ נחשוב אם להתקין אותה
קודם כל שיצהירו שהם לעולם לא ישנו את הגדרות הפרטיות במסגרת עדכון תמים.
אח”כ שישכנעו את החברים שלי. אני מחוץ לעניין…