סמארטפון ברכב

עד תחילת המילניום הנוכחי נהגנו לקנות רכב כמו שנהגנו לקנות בית, יצאנו מהנחה כי זו השקעה לזמן ארוך ושהרכב ישרת אותנו נאמנה שנים קדימה עד שצרכינו מהרכב ישתנו או שהוא פשוט ישבוק חיים. אך עולם הרכב נצמד לעולם הטכנולוגיה וכעת בכל שנה יוצא רכב חדש משוכלל יותר, בטיחותי יותר ובעל אביזרים חדשניים וחכמים.

חלקנו הגדול עדיין רוכש רכבים על בסיס יכולותינו הכלכליות, אך גם זה השתנה עם כניסתן של חברות הליסינג לתמונה והאפשרות לחכור רכב חדש או לקבל מימון לרכב חדש. לאלו שמעוניינים לשמור על רכביהם, וגם לרוכשים החדשים שרוצים "עוד לשדרג"- קיימים היום גאדג'טים אשר ניתן להרכיב על הרכב הקיים ולהפוך אותו ליותר "חכם" ויותר נוח.

בטיחות בנהיגה

בטיחות מעל הכל, תמיד אמרו לנו. אם כך היה באמת, טלפונים ניידים לא היו אמורים להיכנס כלל לתוך האוטו. אבל בגדול, יש לנו בעיה. כל זמזום קטן מכיוון הנייד מגרה אותנו באופן מיידי להביט בו, ובכביש המהיר מספיקה חצי שניה של חוסר תשומת לב כדי להיכנס למצב מסוכן. לכך יש כמה פתרונות מתוחכמים. הפתרונות משתמשים בטכנולוגיה מתקדמת על מנת להפוך את הרכב ליותר קשוב לכביש בכדי שהטעויות שלנו לא יגמרו באסון.

מובילאיי ומערכות בטיחות נוספות הקיימות בשוק הינן דוגמה למערכות עזר טכנולוגיות. מערכות אלה "מבינות" כי הנהג לא יכול להימצא בריכוז מתמיד, ולכן "מחנכות" אותו להקשיב לאזהרות שונות בעזרת סוגים שונים של צפצופים והתרעות ויזואליות, למשל על הולך רגל המתפרץ לכביש, קירבה לרכב שמלפנים או סטייה מנתיב. בנוסף, ישנה אפשרות לקבל הנחה מחברת הביטוח בגין התקנה של מערכת מסוג זה, מה שיכול לעודד התקנה, נוכח המחירים המעט מרתיעים של המערכות הללו.

סוג נוסף של מערכות העוזרות לשיפור הרגלי נהיגה, כדוגמת ZUBIE, מתחברות למחשב הרכב. היא לומדת, בעזרת נתונים ממחשב הרכב וה-GPS, לנטר את תכונות הנהג והרגלי הנהיגה שלו. הנהג מקבל ציון, אותו הוא יכול לשפר בכל זמן הנהיגה בעזרת שינוי הרגלים רעים כגון תאוצות ובלימות תכופות ופתאומיות או נהיגה במהירות מופרזת. בנוסף, טיפים שונים ניתנים לנהג על מנת לעזור לו לשפר את יכולות הנהיגה שלו. המערכת מושלמת לנהגים חדשים.

תצוגת דשבורד/חלון קדמי, היא דוגמה נפלאה להטמעת הרעיון כי הנהג אינו יכול שלא להסתכל לצדדים עקב הסחות דעת או אפילו תוכנת הניווט. לכן, נלקחה טכנולוגיה המשמשת בדרך כלל את עולם התעופה, כדי ליצור מערכות דשבורד לתצוגת מידע. חברת GARMIN לדוגמה, משווקת מערכת ניווט היושבת מעל לוח המחוונים או לצדו, ועל גבי חלון שקוף מציגה את כל המידע הרלוונטי לניווט. בצורת תצוגה זו יש לנהג סיבה אחת פחות להוריד את העיניים מהדרך.

סמארטפון ברכב שלכם

הרעיון של הגדג'טים הבאים אינו דווקא בטיחותי, אלא יותר בכיוון הנוחות וקלות התפעול של הרכב, החלק בו החוכמה הטכנולוגית בשילוב עם הסמארטפון מקלה על החיים.

שיקוף (Mirroring), הינה הכינוי לטכנולוגיה שבכללותה הצגת תוכן מסוים במסך אחד, המועבר אליו ממקור מידע אחר. במקרה שלנו, יעביר הסמארטפון את המידע מהמסך הקטן, למערכת המולטימדיה של הרכב. למה זה טוב? כי מסך הסמארטפון לרוב לא גדול ומחייב למקד את הראייה בפרטים קטנים יותר, מה גם שעלול לגרום לחיפוש אם הוא מונח ברכב ולא במתקן יעודי (שוב, בטיחות).

היתרון כאן הוא מסך גדול יותר, במיקום קבוע ונוח. כיום, רכבים רבים כבר מצוידים במסך מולטימדיה גם אם לא הגיעו כך מהחברה. הסיבה לכך היא שמחירן בשוק לא גבוה במיוחד, מה שמאפשר התקנה של שדרוג משמעותי לרכב, במיוחד למי שיש לו ילדים (הידועים כחובבי מסכים…) או למשתמשים כבדים באפליקציות ניווט. החיסרון כאן הוא שבחלק גדול מהמערכות התפעול עדיין נעשה מהנייד.

שליטה מרחוק ברכב, הינו ישום שחדר לחיינו כבר לפני שנים עם התנעה משלט, סגירת חלונות, פתיחת תא המטען וכו'. בגדול, אזעקת הרכב משמשת כממשק בין הרכב לשלט החיצוני, במקרה שלנו, הסמארטפון. לכן, כאן נוכל לקבל מידע רב יותר ולבצע פעולות רבות יותר מבעבר. מעבר להתנעה מרחוק של הרכב (והמזגן…), הרמה או הורדה של החלונות (זה ממש חלום שמתגשם, לימי הקיץ) או נעילה של הרכב, תוכלו לקבל מידע על דלת שנשארה פתוחה, מהירות מופרזת של הרכב (טוב למי שנותן את הרכב לילדים) או מיקום מדויק של הרכב. בנוסף, טכנופילים בעלי אייפון יוכלו לבקש מסירי לעשות את כל הפעולות האלה בעצמה. בהחלט גימיק נחמד, אך בשורה התחתונה גם מאד יעיל ונוח. בנוסף, חלק מהאפליקציות-אזעקה אלה גם כן יכולות לחסוך ממחיר הביטוח.

מכונית ללא נהג

נהיגה עצמית – כשגוגל התחילו בניסויים על רכב אוטונומי כולנו התחלנו לפנטז על להיות בעלים של רכב כזה. כמובן, לא כולנו ברי מזל היכולים להרשות לעצמנו לרכוש כזאת טכנולוגיה, אבל בשוק כבר קיימות כמה וכמה מערכות נהיגה עצמית להתקנה ברכב. איך זה עובד?

מערכת  Cruise RP-1 לדוגמה, מורכבת מכמה מערכות חיישנים ומנועים קטנים המורכבים סביב הרכב ובמנגנונים התואמים. החיישנים מאפשרים למידע רב אודות הסביבה להיכנס למחשב המערכת, וכך להיות מתורגם להאצות, בלימות ושינויי כיוון בצורה עצמאית. ועכשיו לחדשות הרעות, המערכת מסוגלת לעבוד רק בשעות היום ובכבישים מהירים, ונכון לעכשיו רק באיזור קליפורניה. אז… כנראה שרובנו ניאלץ להמתין כמה שנים עד שנוכל ממש להתקין מערכת כזאת בכל רכב, אך נחמד מאד לדעת שהטכנולוגיה כבר ממש פה, מעבר לסיבוב.

עם הגעתה של הטכנולוגיה לרמת הרובוטיקה הנוכחית, העתיד בו הכביש יישלט על ידי רכבים אוטונומיים חכמים, ללא תאונות וללא נהגים נראה  קרוב מתמיד. עכשיו רק נותר שמישהו יפתח מערכת רחף אפקטיבית.

 

שתף:
-פרסומת-
מדור ההודעות לעיתונות של האתר נותן במה לחדשות ולהכרזות המתרחשות בשוק הישראלי. זהו שירות לציבור קוראי האתר והכתבות פורסמו כלשונן וככתבן. אין האתר אחראי על תוכן הכתבה והוא אינו קשור או מושפע מכך.
  • Somebody

    אתם עובדים עלי. אשכרה קוראים לזה זובי??

  • כפיר

    חשוב לציין!

    ה-ZUBIE נפרץ על ידי חברת הסייבר סקיוריטי למכוניות "ארגוס"