מטוס בשמיים על רקע שקיעה

בצעד חסר תקדים, חברת התעופה של הממלכה הבריטית ביטלה את כל טיסותיה היוצאות מנמל התעופה הית'רו וגטוויק שבלונדון, כולל שתי טיסות לישראל שכבר שבוטלו. בריטיש איירוויס טוענת כי הסיבה היא בשל תקלה במערכת המחשוב ואין עדויות למתקפת סייבר, אולם המומחים טוענים אחרת.

התקלה שהחלה היום (שבת) בשעות הצהריים, גרמה להשבתה מלאה של המחשב המרכזי המנהל את צי המטוסים של החברה. טיסות שהיו באוויר בזמן נפילת המערכת נחתו בבטחה. עם זאת, טיסות שעדיין לא יצאו קורקעו כדי למנוע תקלות והפתעות נוספות.

ללא המחשב, בריטיש איירוויס לא יכולה לדעת מה המצב של כל מטוס ומטוס, כמה דלק נדרש לתדלק, מזג האוויר ביעד, מה מצב טעינת המזוודות או כמה נוסעים עשו צ'ק-אין. יתרה מכך, כל היבט הקשור לתפעול חברת התעופה מתבצע במחשב, וזה גם כולל את צוות המטוס, הכנת הטיסה עם מגדל הפיקוח ואפילו דרישות מיוחדות של הנוסעים.

בהודעה קצרה אמרה בריטיש איירוויס כי מדובר בתקלת IT הקשורה לאספקת החשמל וכי הם לא יכולים לצפות מתי בדיוק תתוקן הבעיה. את הנוסעים האבודים מנסה החברה לשכן בטיסות אחרות ומבטיחה פיצוי מלאה, אולם לא נראה כי היא תוכל לשוב לפעילות מלאה לפני תחילת שבוע הבא.

ההודעה הרשמית של בריטיש איירוויס

מדובר כך נראה, בתקלה בקנה מידה שהעולם התעופה לא ידע לפני כן. חברות התעופה ערוכות למקרים כאלה, וגם כאשר ישנה תקלה מדובר בבעיה נקודתית שאינה משפיעה על מספר נוסעים כה רחב. לכן הערכות כי מדובר דווקא במתקפת סייבר שגרמה למחיקה של כל המידע הקריטי או וירוס כופר שהשתלט על מחשבי החברה כפי שקרה עם WannaCry בשבוע שעבר לחברות וארגונים רבים.

כך או כך, רשות שדות התעופה הפדרלית פתחה בחקירה ודורשת מבריטיש הסברים. הנוסעים נדרשים להרבה מאוד סבלנות עד שהעניין ייפתר.

מנסים לצאת החוצה מהית'רו

שתף:
-פרסומת-
העורך הראשי ומנהל האתר. איש חומרה שנולד עם מברג ביד ומקום לכרטיס הרחבה. בעל תואר ראשון במדעי הטכנולוגיה ומעריץ מושבע של גאדג'טים מאז שהמציאו את המסך (גם לא מגע). מעביר את זמנו עם מוצר שזה עתה יצא לבין זה שייצא, חי את הרשת ואף פעם לא שוכח שטכנולוגיה טובה היא פרי מחשבתם של אנשים טובים.
  • Saar Nisani

    שמעו tgspot, יש לכם אחלה של כתבות בנושאי טכנולוגיה,
    אבל כשאתם זולגים לנושא אחר לפחות תלמדו אותו קצת.
    אני מצטט משהו מהכתבה שלכם
    .
    "טיסות שהיו באוויר בזמן נפילת המערכת הצליחו לנחות בבטחה, זאת בזכות הסתמכות על מערכות אנלוגיות כחלק מתקנות הבטיחות בטיסה."
    .
    בתור אחד שאוהב תעופה ומבין בה קצת, בבקשה אל תטעו את הציבור קוראים שלכם.
    תקיפת מחשבים של חברה לא יכולה להשפיע על מטוסים שבאויר.
    המטוסים שבאויר לא מחוברים לקרקע בשום אופן.
    המטוס ימשיך לטוס גם אם יתפוצץ מטה החברה בפיגוע טרור.
    מטוס לא צריך מחשבים בקרקע שיעזרו להטיס אותו.
    למטוס יש את כל מה שהוא צריך כדי לטוס.
    מערכות השליטה על המטוס לא מחוברות לשום מחשב, פרט למחשב שעל המטוס שמתרגם את התנועות בסטיק (הגה) לתנועה של ההגאים הפיזיים על הכנפיים והזנב וכו'.
    והמחשב הזה מחובר בעיקר לעצמו כי הוא צריך "עידכונים" ושטויות מהקרקע.
    .
    לרשום שהטיסות שהיו באויר הצליחו לנחות בביטחה זה כמו לרשום שנהגי טויוטה בעולם הצליחו להניע את האוטו אפילו שנפל טיל על המשרדים של טויוטה.
    .
    הדבר היחיד שמטוס צריך מהקרקע, זה את פקחי הטיסה שיגרמו לו לנווט יותר ביעילות בין המטוסים באויר והתראות על מזג אויר ועוד.
    ביום שמערכות הטיסה של מטוסים יהיו מחוברות בדרך כלשהיא לקרקע, זה כבר יהיה מסוכן.
    .
    קחו לתשומת ליבכם:).

    • M.G.

      ישנם אי דיוקים בתגובתך אך המסר הכללי נכון ביותר. TGSPOT, אנא מכם, בלי דרמטיות מיותרת והמצאות שווא. הבעיה העיקרית שנוצרה מנפילת מערכת המחשבים היא אי־יכולת לנהל את פעילות החברה על הקרקע (אכלוס מטוסים, ניהול זמנים, מיון המטען וכו׳), אך בטח שלא נגעה בהטסת המטוסים עצמם. כל המטוסים שהיו באוויר המשיכו ליעדיהם כרגיל.

    • איתי מקמל

      לקחנו לתשומת ליבנו, תוקן

      • Saar Nisani

        תודה רבה, שמח ששינתם חלק קצת:).