רגע לפני כנס המפתחים השנתי שלה, ה-WWDC 2016, הכריזה חברת אפל (Apple) על מספר שינויי מדיניות שהיא מכניסה לתוקף בכל הנוגע לחנות האפליקציות שלה (ה-App Store) באייפונים, אייפדים, מקים ואפל טי. וי, אשר למעשה מקלים באופן ניכר על מפתחי האפליקציות למערכות ההפעלה שלה.
הראשון שבהם מאפשר למעשה לכל אפליקציה להציע למשתמש מנוי חודשי מתחדש תמורת תשלום. עד כה רק אפליקציות בתחומי החדשות, דייטינג או שירותי ענן יכלו להציע למשתמש רישום חודשי, ואילו כעת כל אפליקציה שהיא תוכל לעשות את זה, כולל למשל משחקים. משמעות הדבר היא שמעתה לדוגמא, יוכלו אפליקציות להציע הורדה ראשונית בחינם, אבל תשלום קבוע עבור כל עדכון גרסה.
השינוי השני הוא חלוקת רווח מחודשת בין אפל למפתחי האפליקציות: עד כה גבתה אפל 30 אחוז מסך כל הרווחים שעשתה האפליקציה, וכעת היא תגבה 15 אחוז בלבד החל מהשנה השנייה.
שינוי נוסף הוא הצגה של מודעת בתוצאות חיפוש האפליקציות. בדומה לגוגל או פייסבוק, מדובר על תוצאות חיפוש “ממומנות” שתואמות למה שחיפש המשתמש, אשר יופיעו בראש הדף. ב-AppStore תהיה זו מודעה אחת בלבד, שלפי אפל לא תתבסס על על ניטור מידע אלא רק על בסיס תוצאת החיפוש, וכי ילדים מגיל 13 ומטה לא יהיו חשופים לה. כמו כן, השינוי ייראה כרגע רק בחנות האפליקציות האמריקאית.
ושינוי אחרון – אפל מבטיחה לשפר באופן ניכר את זמני הבחינה של אפליקציות חדשות שעולות לחנות (לפני שהן מאושרות או נדחות), ומתחייבת ש-50 אחוז מהאפליקציות נבחנות תוך 24 שעות, ו-90 אחוז מהן תוך 48 שעות.
השינוי במודל הרווחים לא בלעדי רק לאפל, וכי דיווח אחר טוען כי גם גוגל בוחנת לבצע שינויים דומים, רק שאצלה היא תיקח נתח קטן מהרווח כבר מהיום הראשון בחנות ולא לאחר שנה. בשני המקרים מדובר בניסיון של החברות להגדיל את ההכנסות ואצל אפל בפרט – למצוא פתרון תזרימי נוסף למכירות האייפון, שלפי הערכות צפוי לרדת בשנה הקרובה.
התמונה באדיבות Shutterstock