לקראת סיום השנה, אנחנו כאן ב-TGspot מסכמים את שנת הגאדג’טים 2011. במהלך השבוע נעלה כתבות המסכמות את עולם הסלולר, טאבלטים, גאדג’טים והטרנדים הכי חמים ברשת ונסכם בקצרה את כל החדשות שרצו כאן השנה והפעם, עולם הגיימרים. כתבה רביעית בסדרה.
שנת 2011, כמו כל שנה בשנים האחרונות הייתה שנה רווית משחקים. היא הייתה מלאת אקשן, נפילות ועליות, משחקים מכל עבר ושערוריות שלא דמיינו שיקרו. קודם כל, זאת הייתה שנה פוריה במיוחד מבחינת קונסולות, כשזכינו להשקה של 2 קונסולות ניידות, הנינטדו 3DS (ביקורת), שהושקה בתחילת השנה. חודש לפני ההשקה של ה3DS, סוני הכריזה על הNGP – ממשיך הדרך של הPSP, כשבינואר לסוני לא היה אפילו שם בשבילו, הציע מפרט שנינטנדו יכולה רק לחלום עליו, עם 4 ליבות, מסך מגע של 5 אינצ’, וכמו כן כולל משטח מגע אחורי וחיישני תנועה מובנים, ו5 חודשים לאחר מכן הכריזה שהמכשיר יקרא Sony Vita (“ויטה” – חיים בלטינית), ורק לפני שבוע גילינו את נתוני המכירות בשבוע ההשקה של הקונסולה, כשסוני מכרו יותר מ312 אלף קונסולות ביומיים.
נינטנדו לא קפאה על שמריה ושחררו גם מכשיר עם מסך מגע גדול וחווית משחק חדשנית… רק שמדובר היה בשלט של הקונסולה הביתית הבאה, והקצת משונה שלה, הWii U. הפאדיחה של הקונסולה הביתית הבאה של נינטנדו , מתחוורת מול הפאדיחה של סוני מול כל קהל הלקוחות שלה, עם הפריצה לרשת הPSN, שנמשכה בהודעה של סוני שנגנבו פרטי כרטיס אשראי באותה פריצה, ובגלל שסוני היא חברה רווחית, היא הראתה למשתמשים מה זה באמצעות הסכם שימוש דרקוני עם אחד העדכונים שלאחר הפריצה.
כששתי היפניות עסוקות בתחרות, הענקית מרדמונד, מיקרוסופט, יכלה לנוח זרי דפנה, כשהיא לא צריכה יותר מידי להתאמץ כששירות ה-XBL פופולרי מתמיד אל מול ה-PSN ובמהלך השנה המשיכה להנות מפירות ההשקה המוצלחת של הKinect כשמיקרוסופט רשמו רווחי שיא, 5.87 מליארד דולר כשבמהלך השנה זכינו לראות איך הקינקט מתפתח עם ההתאמה של הקינקט ל-PS3. אבל מיקרוסופט לא שקטה על שמריה והוציאה עדכון לקינקט ששיפר את הדיוק שלו, ואפילו שחררה SDK של הקינקט לווינדוז, כשלמיקרוסופט יש תכנונים גדולים לבקר הקינקט כשהדור הבא של הקינטק יזהה פרצופים, קול ויקרא שפתיים.
סיפור השנה: EA וסאגת ה-Origin
מכיוון שלא מעט סיפורים היו השנה כמו הסאגת Ocean Marketing, התביעה של Bethesda נגד Notch ומשחק ה-Scrolls ועוד, בחרנו להתרכז בשירות ה-Origin (מקורמוצא בעברית) של חברת EA, הלא הוא מנגנון הורדת והפעלת המשחקים הייחודי של החברה (שבלעדיו אי אפשר לשחק ב-Battlefield 3) כהסיפור הגדול של שנת 2011.
בקצרה, EA ראתה ש-Valve ניצחה את הפיראטים. מה ז”א? Valve מפיצה משחקים באמצעות שירות הSteam, משחקים נטולי DRM רצחני (כזה שמחייב חיבור רציף לאינטרנט כל המשחק בשביל לשחק בקמפיין לשחק יחיד למשל), במחיר נוח עם שירות הורדה והתקנה יעיל. עד כמה? מנכ”ל Valve, Gabe Nowell, אמר בראיון שפיראטיות היא עניין של שירות, ולא של מחיר. בהינתן שירות יעיל והוגן, הצרכנים יברחו בשירות היותר נוח. ברגע שהדרך החוקית היא היותר נוחה, הגיימרים יבחרו בה ולא בפיראטיות. חבר הדירקטוריון של EA ראו כי טוב, ליטפו את חתוליהם, שתו מהקוניאק והחליטו על יצירת השירות Origin.
בהתחלה הרגשות היו מעורבים, אנשים לא ששו להתקין את ה-Origin ולהשתמש בו, אבל EA עשו כמו Valve ולא שאלו את המשתמשים – הם פשוט עשו. אם משתמש רצה לשחק במשחק של EA, הוא היה חייב להשתמש בשירותים של EA שנטמעו כולם לתוך ה-Origin. בארה”ב אנשים התעצבנו. התעצבנו התעצבנו, ובסוף קנו. ואז עוד קצת התעצבנו. במקומות אחרים המצב היה שונה. בגרמניה, שירות ה-Origin שחודר לפרטיות המשתמשים בכל מיני דרכים, גרם למהומה.
מאוד היה קל להתעצבן מהעניין, אבל לצערם של כל המלעיזים, Origin פעל. השתמשת בשירות ההורדה, התקנת את המשחק, ויכלת לשחק בו. אם נתקלת בבעיות גילית שהתמיכה של Origin איומה, אבל רוב השחקנים לא נתקלו בבעיות, ואם הם מאלה ששיחקו ב-Battlefield 3 בשביל הקמפיין לשחקן יחיד, הם גילו ש-Origin זה כלום לעומת העלילה הממש בסיסית של המשחק.
עברו כמה חודשים וכל סאגת Origin קצת נרגעה. הרבה בזכות זה ש-Battlefield 3 הוא משחק מולטי מאוד מוצלח:
ואז צצה בעיה חדשה. משתמשים אשרו פנו לקבל תמיכה, או סתם להשתתף בדיון, נחסמו מהפורומים עם סיבות משונות, וגילו, שחסימה מהפורומים זה למעשה גם חסימה מה-Origin – אם נניח ויש לך מזל והתנהגת בצורה רעה, תקבל חסימה של 72 שעות שתמנע ממך לשחק בכל המשחקים שקישרת אל חשבון הOrigin- שלך, בין אם במולטי ובין אם בסינגל. זה במקרה הטוב. במקרה הרע, משתמש אחד נכנס לדיון בציפיה לדיון תרבותי. לצערו, מישהו החליט לקלל אותו. הוא ציטט הודעה של המשתמש, השתמש בשם שלו וצירף כמה קללות עסיסיות. המערכת האוטומטית, או חלק ממערך שירות הלקוחות המופרט הגרוע מלכתחילה, לא חשב פעמיים, הלך אל החשבון של המשתמש שקיללו אותו (ולא עשה שום דבר רע) וחסם אותו לצמיתות מהפורומים. החסימה הזאת גם חסמה אותו לצמיתות מ-Origin, מה שלמעשה מונע ממנו לשחק בכל צורה שהיא במשחק שהוא קנה באופן חוקי. זה מעלה שאלות רציניות על מה בעצם שחקנים קונים היום כשהם רוכשים משחק מחשב בצורה חוקית במיטב כספם?
כל הבעיות הללו, הביאו לכך, שימים ספורים אחרי היציאה של המשחק לחנויות, קרה דבר חריג. קבוצת הקראקינג הוותיקה Razor1911 שיחררה הורדה. פריצה. המאפשרת לאנשים אשר קנו את המשחק בצורה חוקית להפעיל את המשחק בלי שירות ה-Origin. לא פריצה שאפשרה למורידים של הגרסא הפרוצה לשחק (הגרסה הפרוצה מן הסתם פועלת ללא שום בעיה).
כל השערוריות האלה לא הפריעו ל-freddiew לקבל את פניית EA וליצור פרסומת חיה למשחק:
מי שלא מכיר עלול לחשוב שהפרסומת מגוחכת ודמיונית, במקרה הזה, המציאות (המשחק) עולה על כל דמיון:
המשחקים שאהבנו השנה
ורק שכדי שלא נשכח שזהו סיכום השנה בגיימינג, הנה כמה מהמשחקים שאהבנו השנה, עם הקטגוריה הרלוונטית שלהם:
משחק הפאזל של השנה: Portal 2. על המשחק הזה אפשר להגיד הרבה דברים, רק אגיד שמנוע הSource תכף בן 8, וValve הוציאו משחק שנראה ככה:
משחק היריות בגוף ראשון של השנה: Call of Duty: Modern Warfare 3. השאלה כאן היא לא מה טוב בMW3, אלא מה יותר טוב בMW3 מBF3. דבר אחד יש לMW3 שאין לBF3. תסריטאי זוכה אוסקר שיכתוב את הסיפור.
המשחק המטורף של השנה: Saints Row The Third. הרבה מתמודדים השנה, זוכה אחד. צפו בטריילר (שכולו חלקים אמיתיים מהמשחק):
משחק המרוצים של השנה: DRIVER San Fransisco
משחק הקומיקס של השנה: Batman: Arkham City
משחק הפנטזיה של השנה: The Elder Scrolls V: Skyrim
משחק האינדי של השנה: LIMBO
הפתעת השנה: Duke Nukem Forever. הוא באמת יצא. והוא לא היה משהו. אבל הוא באמת יצא!
בקרוב ערימה של מעריצי BF זועמים ממלאים את התגובות
למרות שתמיד העדפתי MW, וBF היה כמו סתם עוד משחק כיף להעביר את הזמן, השנה MW איכזבו וBF הפציצו! שנה הבאה יהיה מהפך לטובת BF.
אתה מדבר על MP או SP?